LEMELERVELD – Het NK Deltavliegen op het terrein van Aeroclub Salland in Lemelerveld mag dan niet druk worden bezocht, de echte liehebbers zijn er niet weg te slaan. Tot en met dinsdag vliegen zestien deltavliegers daar ‘hun rondjes’ al is dat wel een understatement. Zondag liep het parcours via Ommen richting Dalfsen met als keerpunt Holten. Maandag daarentegen werden de deltapiloten omhoog getrokken, waarna zij met behulp van de thermiek moesten zien te klimmen om voldoende hoogte te krijgen om het Groningse Stadskanaal te bereiken. Een vlucht van drie uur, afhankelijk van de windsnelheid. Zestiger Eppo Heerding draait er zijn hand niet voor om. Hij vindt dit de ultieme vorm van vliegen. “Zweefvliegen heb ik ook gedaan, maar daar ben ik op gegeven moment mee gestopt. De plexiglazen koepel werkt als een broeikas en daar kreeg ik hoofdpijn van. Daar heb je met deltavliegen geen last van”, aldus de Arnhemmer. Even later glijdt hij de lucht in met Aeros, zijn deltavleugel.

Ook de zoon van de oprichter van Aeroclub Salland liep maandag rond: Riks Siemons. Hij vloeg al op zijn veertiende solo in een zweefvliegtuig, toentertijd een unicum. Tegenwoordig vliegert hij en dan in de meest letterlijke zin van het woord. Hij ontwerpt en bouwt ze. Meestal van lichte materialen, maar ook van organisch materiaal zoals bladeren. In Ommen, onder de rook van molen De Lelie, heeft hij zijn vliegermuseum (space art flying objects) dat uniek is in de wereld.

Volgend weekend vliegen de deltapiloten in Oostenrijk. Daar wordt vanaf een berg gestart.

Het eerste (sleep-)deel van het Nederlands Kampioenschap deltavliegen begon zaterdag. Het NK is uniek, want voor het eerst in de geschiedenis wordt de kampioenschappen deltavliegen gehouden bij een zweefvliegclub. Afgelopen weekend is er geoefend. De samenwerking met de zwevers verliep uitstekend. Bij het sleepgedeelte van het NK deltavliegen worden de deelnemers met een speciaal hiervoor geconstrueerde Micro Light Aircraft, een zogenoemde MLA, naar een hoogte van ongeveer 500 meter gesleept. Eenmaal op de gewenste hoogte ontkoppelt de delta-piloot de lijn en vliegt dan de opgedragen parcours dat kan variëren van 40 tot 100 kilometer. Wie de taak het snelst afrondt is (dag)winnaar. Sommige deelnemers zullen onderweg ‘uitzakken’ en ergens anders landen. Boeren, burgers en buitenlui moeten dan ook niet raar opkijken als er opeens een delta-piloot ergens in een veld zien stranden. Weer anderen zullen een herstart nodig hebben omdat het hen niet lukte ‘weg te komen’ als gevolg van onvoldoende thermiek op dat moment of omdat ze er niet in slaagden een thermiekbel te vinden. Alles is mogelijk.
Deltavliegen is ronduit spectaculair en kent veel vliegbewegingen wat het voor het publiek bijzonder aantrekkelijk maakt om naar te kijken.